Úspora energie ve veřejném sektoru

  • Hledáte opatření snižující energetickou zátěž ve veřejných budovách?

    Hledáte opatření snižující energetickou zátěž ve veřejných budovách?

    Pomůžeme Vám je najít. Na veškeré činnosti máme potřebná oprávnění. Jsme tým autorizovaných inženýrů ČKAIT a energetických specialistů, auditorů MPO.
dotace pro města a obce

Úspora energie ve veřejném sektoru

Prioritní osa 5.1.: Energetické úspory v rámci OP Životní prostředí je zaměřena na celkové snižování spotřeby energie a snižování spotřeby neobnovitelných zdrojů ve veřejných budovách. Důraz je kladen na využívání obnovitelných zdrojů energie a zvýšení podílu tepla a elektřiny vyrobené procesem reprodukce odpadního tepla.

Program realizuje Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí.

Podpora je poskytována formou přímé dotace ve výši 40% uznatelných nákladů a finančního nástroje formou zvýhodněného úvěru.

Celkem může být žadateli poskytnuta podpora (dotace + zvýhodněný úvěr) s maximální hranicí 90 % celkových způsobilých výdajů projektu pro finanční nástroj.

V případě prioritní osy 5.2. se pak jedná o podporu novostaveb v pasivním standardu, kdy jsou hrazeny vícenáklady oproti běžnému standaru.

Celkově pomáhá zmírňovat dopady změny klimatu na evropské a globální úrovni.

  • Ochrana a péče o přírodu a krajinu
  • Zlepšení kvality ovzduší
  • Ochrana a zlepšení stavu vody a vodního hospodářství
  • Řešení sucha, povodňová prevence a opatření proti sesuvům půdy
  • Sanace míst s ekologickou zátěží
  • Zavedení principů oběhového hospodářství a účinného využívání zdrojů
  • Zvýšení energetické účinnosti a podpora energetických úspor
  • Efektivní a šetrné využívání obnovitelných zdrojů energie
  • Modernizace vzdělávacích environmentálních center zaměřených na změnu klimatu

Hlavní novinky v programu OPŽP 2021 – 2027

Nové dotační období se opět zaměřuje na podporu v oblastech:

  1. Energetické úspory
  2. Obnovitelné zdroje energie
  3. Adaptace na změnu klimatu
  4. Vodovody a kanalizace
  5. Oběhové hospodářství
  6. Příroda a znečištění

Zásadní změnou je zpřístupnění realizace komplexních projektů. V jedné žádosti lze podat žádost o podporu na více aktivit současně. Žadatele jsou tedy motivováni neřešit izolované projekty, ale komplexním přístupem vyřešit více cílů najednou. Program klade důraz především na komplexní rekonstrukci veřejných budov, kde je cílem nejen snížení energetické náročnosti, ale zároveň i využití obnovitelných zdrojů energie, zvýšení kvality vnitřního prostředí, či adaptaci budovy na změnu klimatu.

Další významnou změnou je zavedení tzv. zjednodušených metod vykazování nákladů. Tyto metody umožňují výpočet způsobilých nákladů podle předem stanovených kritérií na základě výstupů, výsledků nebo jiných specifických nákladů. Díky této metodě dochází k výraznému zjednodušení programu OPŽP21+, výrazně se sníží administrativní zátěž pro všechny zapojené subjekty.

Zaměřujeme se na energetické výpočty v oblasti energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů

1.1.1 Snížení energetické náročnosti veřejných budov a veřejné infrastruktury

  • Komplexní, či návazné stavební úpravy budov vedoucí ke zlepšení tepelně technických vlastností obvodových konstrukcí budovy.
  • Výměna zdroje pro vytápění, chlazení nebo přípravu teplé vody využívajícího fosilní paliva nebo elektrickou energii za kondenzační kotle na zemní plyn nebo zařízení pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla či chladu využívající zemní plyn. Součástí projektu může být i rekonstrukce otopné soustavy.
  • Systémy využívající odpadní teplo.
  • Systémy nuceného větrání s rekuperací odpadního tepla.
  • Ostatní opatření vedoucí ke snížení energetické náročnosti budovy ve všech aspektech jejího provozu např.:
  • zavádění efektivních systémů hospodaření s energií a technologií s vazbou na aktivní energetický management,
  • rekonstrukce předávacích stanic tepla.

1.1.2 Snížení energetické náročnosti/zvýšení účinnosti technologických procesů

  • Snížení energetické náročnost/zvýšení energetické účinnosti gastro provozů (např. školských, sociálních, či zdravotnických zařízení).
  • Snížení energetické náročnosti/zvýšení energetické účinnosti provozu prádelen (např. sociálních, či zdravotnických zařízení).
  • Snížení energetické náročnosti/zvýšení energetické účinnosti u dalších technologických zařízení ve veřejných budovách a infrastruktuře.

1.1.5 Výstavba nových veřejných budov, které budou splňovat parametry pro pasivní nebo plusové budovy

Výstavba budov:

  • ve vysokém energetickém standardu,
  • v pasivním energetickém standardu,
  • plusových (nulových) budov.

Oprávnění žadatelé o podporu:

  • Kraje
  • Obce
  • Dobrovolné svazky obcí
  • Veřejnoprávní instituce
  • Příspěvkové organizace zřízené OSS a ÚSC
  • Organizační složky státu
  • Veřejné výzkumné instituce
  • Vysoké školy, školy a školská zařízení
  • Nadace, nadační fondy a obecně prospěšné společnosti
  • Církve a náboženské společnosti
  • Státní podniky
  • Obchodní společnosti vlastněné ze 100 % veřejným subjektem
  • Městské části hl. města Prahy (pouze na projekty realizované mimo území HMP)

Proč EnergySim?

  • Zabýváme se projekty veřejných budov v úrovni od dokumentace pro územní řízení až po realizační dokumentaci pro výběr dodavatele. Současně posuzujeme úvodní energetické koncepty formou optimalizační energeticko-ekonomické studie pro výběr zdrojů tepla/chladu. Projekty přizpůsobujeme aktuálním podmínkám dotací tak, aby žadatel mohl plně využít všech možností podpory.
  • Jsme tým energetických specialistů (auditorů) a autorizovaných projektantů technických zařízení budov. Klientům nabízíme komplexní služby v oblasti projekce systémů TZB, zateplení či příslušných investičních dotací.
  • Členové našeho týmu se dále věnují zpracování grantů a výzkumných studií v oblasti energetiky. V rámci členství v profesních asociacích se podílejí na tvorbě legislativních dokumentů a nastavení dotačních titulů zaměřených na úspory energií v budovách. Jsme autory několika volně dostupných software pro hodnocení budov.

    Vice informací zde >>

DÁLE VÁM MŮŽEME NABÍDNOUT

Výběr z našich referencí