Energetický audit musí povinně dle zákona č. 406/2000 Sb. zajistit vlastníci budov či zařízení v případě, že jejich celková roční energetická spotřeba na všech odběrných místech (provozovaných pod jedním identifikačním číslem) převyšuje následující stanovené hranice:
-
pro organizační složky státu, krajů a obcí a pro příspěvkové organizace 1 500 GJ/rok,
-
pro ostatní fyzické a právnické osoby (bytová družstva, sdružení vlastníků, firmy) 35 000 GJ/rok.
Energetický audit pak musí být zpracován pouze pro takové budovy, jejichž celková roční spotřeba energie je vyšší než 700 GJ/rok.
Povinnost zpracovat energetický audit vzniká při dodržení obou výše uvedených podmínek, tj. překročení hranice celkové energetické spotřeby vlastníka (1 500 resp. 35 000 GJ/rok) a hranice energetické spotřeby uvažované budovy (700 GJ/rok).
-
dále se pak energetický audit nově zpracovává od 1. 7. 2015 každé 4 roky pro velké podniky nad 250 zaměstnanců (dále je podmínkou bilanční suma roční rozvahy přesahující 43 milionů EUR nebo roční obrat přesahující 50 milionů EUR)
-
výjimku mají podniky, které mají zavedenou certifikaci ISO 50 001
Definice velkého podniku a výtah ze zákona č. 406/2000 Sb. a příslušné novely platné od 1. 7. 2015 je pak uveden na tomto odkazu >>
Energetický audit je dokument, jehož předmětem je návrh souboru vhodných energeticky úsporných opatření budov a jejich technického zařízení, resp. technologie, která jsou výraznými spotřebiči energie analyzovaného energetického hospodářství. Cílem je potom doporučení opatření k jejich realizaci a tak dosáhnout maximálního zlepšení fyzického stavu budov a zařízení a minimalizovat energetickou náročnost energetického hospodářství při optimalizaci investičních a ročních provozních nákladů na nákup energií.
Zdůvodnění vybrané a doporučené varianty energeticky úsporných opatření k její realizaci je provedeno na základě ekonomické optimalizace, vycházející z investičních nákladů na energeticky úsporná opatření a jimi generovanými úsporami provozních nákladů na provoz energetického hospodářství.
Písemná zpráva energetického auditu vychází z ustanovení Zákona č. 318/2012 Sb, který nahradil původní Zák. č. 406/2006 Sb. o hospodaření energií, vydaného Ministerstvem průmyslu a obchodu s platností od 1. ledna 2012 (dále jen Zákon), a obsahuje náležitosti energetického auditu splněním obsahových požadavků prováděcí Vyhlášky č. 480/2012 Sb, kterou se vydávají podrobnosti náležitostí energetického auditu, vydané Ministerstvem průmyslu a obchodu s platností od 30. prosince 2012 (dále jen Vyhláška).
Energetický posudek je vyžadován zákonem v několika situacích. Jeho podoba se liší podle účelu, ke kterému se posudek zpracovává. Posudek je potřeba v následujících případech:
-
výstavba nových budov a větší změna dokončené budovy se zdrojem větším než 200 kW (posudek je součástí průkazu energetické náročnosti),
-
posouzení proveditelnosti u výroby elektřiny s výkonem nad 5 MW,
-
posouzení proveditelnosti u dodávek tepla s elektrickým výkonem nad 10 MW; plynových turbín s el. výkonem nad 2 MW; spalovacích motorů s el. výkonem nad 0,8 MW,
-
projekty financované z programů podpory ze státních či evropských prostředků a prostředků z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů,
-
vyhodnocení plnění parametrů projektů dle předchozího bodu.
Vazba na dotační tituly
Energetický audit/posudek je obvykle potřeba v případě žádosti o dotace na zateplení objektů a rekonstrukce energetických systémů.
Aktuálními dotačními programy jsou:
- Nová zelená úsporám na rekonstrukce a novostavby rodinných a bytových domů
- Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
- Operační program životního prostředí pro města a obce